Performance marketing - Betaal op basis van resultaat - leer hier hoe het werkt

Een goede marketingstrategie is essentieel om jouw doelstellingen te behalen en je bedrijf te laten groeien. Een echte game-changer op het gebied van marketingstrategieën is Performance Marketing. Voornamelijk omdat je bij Performance Marketing alleen betaalt voor het resultaat. 

Aan de hand van voorbeelden laten we zien hoe het kan dat je alleen betaalt voor resultaat en waarom Performance Marketing zo belangrijk is voor jouw marketingstrategie.

Herken jij ook dat je jouw marketingbudget uitgeeft, zonder resultaat te behalen? En baal je er ook van dat je je online marketing aan een extern bureau overlaat zonder zelf te weten hoe de vork in de steel zit? Lees dan dit blog.

Performance_Marketing_WWS_blog_road


Online marketing strategie 

Performance Marketing is een vorm van online marketing waarbij de afnemer van marketingdiensten alleen betaalt als er resultaat is behaald. Het resultaat kan van alles zijn, afhankelijk van jouw doelstellingen: verkoop, leads, weergave, downloads, bereik. 

Performance Marketing gaat dus op basis van prestaties en resultaten. Deze strategie is zo bijzonder omdat het invloed biedt aan de adverteerder. Je hebt namelijk de garantie dat jouw marketingbudget alleen wordt besteed aan campagnes die iets waardevols opleveren. Met andere woorden - je krijgt waar voor je geld. En zo hoort het, niet?

Performance marketing door advertentietool 

CPC (kosten per klik), CPL (kosten per lead) en CPM (kosten per 1000 vertoningen) zijn veelgebruikte termen in online marketing. In bijna alle online advertentietools zoals van Google, Facebook en LinkedIn kan je hier gebruik van maken. Het houdt in dat je een doelstelling meegeeft aan je advertentie.

Aan de hand van een aantal voorbeelden laten we zien hoe dit in zijn werk gaat. Daarna delen we hoe een advertentietool ervoor zorgt dat je jouw doelstelling ook behaalt. 

CPM voorbeeld

Je hebt een bedrijf waarmee je diensten levert. Je stelt een marketingstrategie op om meer bekendheid te creëren voor jouw merk. Je maakt een online campagne aan; kiest je kanalen, stelt je targetgroep in en zorgt voor passende content.

Passende content kan in deze fase flitsende videocontent zijn die jouw bedrijfsverhaal vertaalt. Ook stel je een doelstelling in. In de eerste fase (SEE) van adverteren besluit je jouw doelstelling in te stellen op CPM. Je bent namelijk niet op zoek naar kliks of leads, maar je wilt dat de juiste doelgroep jouw video ziet. Je betaalt dan op basis van vertoningen.

Hieronder zie je onze eigen brandmovie, geschikt voor de SEE fase van adverteren met als doelstelling CPM.

 


CPL voorbeeld

Je bent een recruitmentbureau. Je zit in de verdiepende fase van adverteren (THINK). Je bent zichtbaar geweest bij de doelgroep, je wilt nu laten zien dat je specialist bent in je vakgebied. Je stelt een whitepaper op dat op een professionele en aansprekende manier laat zien dat jij jouw doelgroep als geen ander begrijpt en hoe je de juiste match voor ze vindt. Je zorgt weer voor pakkend beeld, dit keer krachtige fotografie. Ook een pakkende advertentietekst kan niet ontbreken. De whitepaper kan gedownload worden aan de hand van een leadformulier. Zo ontvang je gegevens van de geïnteresseerde in ruil voor de whitepaper. 

Welke doelstelling stel je hier in op jouw advertentiekanalen? Juist, je gaat hierbij voor de doelstelling CPL, kosten per lead. Je betaalt dan wanneer iemand het leadformulier invult.

Hoe zit het dan met alle mensen die je advertentie gezien hebben, maar geen formulier hebben ingevuld? Betaal je daar dan niet voor? Zo gemakkelijk komen we er niet vanaf. In het geval van CPL blijf je wel betalen op basis van de weergaven van je advertentie. Wel zal het kanaal op zoek gaan naar personen binnen je doelgroep die waarschijnlijk het snelst een leadformulier in zullen vullen. 

Hieronder zie je een voorbeeld van een advertentie met als doelstelling CPL. 

Performance_marketing_recruitment_WWS_blogs.


CPC voorbeeld

Tot slot hebben we CPC, kosten per klik. Stel: Je hebt een webshop en zit in de laatste fase van adverteren (DO). Je doel is hier om mensen naar je webshop te krijgen en ze iets te laten bestellen. Hiervoor gebruik je een aantrekkelijke call to action in jouw advertenties die leidt naar jouw webshop. Je geeft bijvoorbeeld een actiecode weg die tot een bepaalde tijd geldig is. Je doel is dat je targetgroep klikt op de call to action en in je webshop beland. Bij CPC betaal je wel echt alleen als er ook iemand daadwerkelijk klikt. Dus ook als 1000 mensen jouw advertentie gezien hebben, maar niemand heeft geklikt, betaal je niet.

Weten wat See, Think en Do inhoud? Het is onderdeel van het See, Think, Do, Care-model. Je brengt daarmee de customer journey in beeld, de reis die de klant aflegt vanaf het eerste moment van interesse in een product of dienst, tot aan na de aankoop ervan. 

Performance_Marketing_WWS_blog_journey2


Advertentietools helpen je jouw doel te behalen. 

De advertentietools helpen jou natuurlijk zo goed mogelijk om jouw doel te behalen. Zij hebben daar baad bij. Wanneer jij instelt dat je doelstelling 'videoweergaven' is, dan zal de advertentietool zoeken naar mensen binnen jouw targetgroep die jouw video hoogst waarschijnlijk zullen bekijken. Ze kijken daarvoor naar eerder gedrag van jouw targetgroep. Wie kijkt er veel video's? Maar ook: wie bekijkt jouw advertentievideo en kunnen ze personen vinden met dezelfde eigenschappen, met de aanname dat deze wellicht ook geïnteresseerd zullen zijn.

Ook wordt de tool naarmate je campagne live staat steeds slimmer! Als de data registreert dat er vooral geklikt wordt om twee uur s'middags en jouw doelstelling staat op CPC, kosten per klik, dan zal de advertentie op die tijden meer vertoond worden. Klikt er niemand na elf uur s'avonds? Dan wordt de advertentie om die tijd niet of nauwelijks meer vertoond. 

De hele tijd stuurt de tool automatisch bij, zodat deze zo snel en efficiënt mogelijk jouw doelstelling behaalt. 

Performance marketing is dan eigenlijk achterover leunen?

Dat zou fijn zijn, maar voor het beste resultaat voor jouw online campagne is dat niet aan te raden. Waarom? We leggen het uit aan de hand van een voorbeeld. Wanneer je jouw doelstelling hebt staan op CPL, kosten per lead, dan helpt de advertentietool jou om zo veel mogelijk leads binnen te halen binnen jouw targetgroep. Je hebt jouw targetgroep aangemaakt met het idee dat dit jouw doelgroep moet vertegenwoordigen. Stel je bent op zoek naar medewerkers, dan is een lead iemand die solliciteert. Maar wat als jouw leads niet voldoen aan de eisen voor de functie? Dan is het verstandig zo snel mogelijk helder te hebben waar dat aan ligt, zodat je jouw advertentie kan aanpassen. Wellicht moet je je targetgroep, je advertentieteksten of je beeldende content aanpassen. Deze aanpassingen moet je uiteraard zelf doen. Je kan hiervoor het beste A/B testen om te zien wat werkt. Het is dus enorm belangrijk om je online campagne goed in de gaten te houden en te blijven optimaliseren. Op die manier behaal je resultaat. 

'Data helpt je inzichtelijk te maken wat het beste werkt,
maar resultaat behaal je alleen als je de data goed kan aflezen, verbanden weet te leggen
en dit weet om te zetten tot de juiste acties.'

 
Performance_Marketing_WWS_blog_resultaat_goal
Benieuwd wat een ‘lead’ precies is?
Lees dan ook onze blog over het belang van leadgeneratie marketing.

 

Voordelen van Performance Marketing

  • Een belangrijk voordeel aan Performance Marketing is dat je de resultaten van je marketing campagne in realtime kan meten. Dat betekent dat elke actie die de bezoeker onderneemt nauwkeurig in kaart kan worden gebracht door middel van data rapporten. Je ziet direct welke campagnes het gewenste resultaat opleveren, waarna je daarop kan anticiperen. Dit is gelijk ook het grote verschil met offline marketing, waar je minder grip hebt op het in kaart brengen van je behaalde resultaten.

  • Over realtime meten gesproken - door de tools die beschikbaar zijn in het vakgebied kan je als marketeer gedetailleerde informatie over de doelgroep verzamelen. Denk hierbij aan demografische kenmerken, interesses van de consument, maar ook bepaalde gedragsniveaus.

  • Het spreekwoord ‘niet alles op één paard inzetten’ is ook van toepassing op Performance Marketing. Je kan testen met diverse kanalen, content en doelstellingen. Door te spreiden, te meten en op tijd te optimaliseren, weet je dat het paard waar je uiteindelijk op inzet, ook de juiste is. Denk je aan platforms als: YouTube, Google, LinkedIn, Instagram, Facebook en TikTok. 

  • Je budget wordt optimaal gebruikt. Het risico laag is bij Performance Marketing. Je betaalt alleen voor behaalde resultaten én je hebt de mogelijkheid om het budget aan te passen of zelfs te stoppen wanneer dat gewenst is. Als afnemer van deze diensten heb je dus alle touwtjes zelf in handen. Welke strategieën er zijn, lees je in de onderstaande alinea.

  • De mogelijkheid voor remarketing. Door middel van dynamische remarketing kunnen bedrijven en organisaties bepaalde gedragsgegevens van de klant gebruiken om op maat gemaakte advertenties te laten zien. Als een klant bijvoorbeeld een webshop bezoekt en een product in het winkelwagentje stopt, maar deze niet afrekent, kan een marketeer dat specifieke product gebruiken in het advertentiemateriaal. Op deze manier kan je de klant aanmoedigen om de aankoop alsnog af te ronden. Deze remarketing advertenties kunnen worden toegepast op display-advertenties en sociale media. Een super tool dus om je doelen te behalen!

     

Performance_Marketing_WWS_blog_avontuur_5


Performance Marketing - 100% data gedreven 

Of je nou op zoek bent naar sollicitanten, aanmeldingen voor een event of je merkbekendheid wilt vergroten - Performance Marketing helpt je bij het behalen van jouw doelstellingen. Met alle nieuwe technologieën, tools en veranderingen in consumentengedrag is Performance Marketing een doorlopend proces waar tijd en aandacht in gestoken moet worden, gebaseerd op data voor optimaal resultaat. 

Bij Walt Wonder Schmidt hebben we creatie voor het bedenken van concepten, afgestemd op de doelgroep. We hebben makers voor de content creatie. Ook hebben we zowel data analisten als online marketeers om te zorgen dat jouw op maat gemaakte content op de juiste plek terechtkomt. Een win-win situatie, dus. 


Wil je een verdiepende slag maken? Download hier gratis onze whitepaper over het laten groeien van jouw bedrijf. Van de manier van denken en werken binnen je organisatie, aan de hand van Growth Hacking, tot de fases die een klant doorloopt middels de Pirate Funnel.


Bekijk hier onze cases

CASES_WWS_marketing