Een goede recruitment marketing strategie in 4 stappen
Het vinden van de beste recruitment strategie om mensen te werven die echt passen binnen jouw bedrijf klinkt misschien als een hele uitdaging, maar dat hoeft niet zo te zijn. Sterker nog, het inzetten van effectieve marketingcampagne is niet meer weg te denken tijdens het recruitmentproces. Wanneer het goed is ingeregeld levert het namelijk resultaat op!
Vind de juiste strategie voor jouw doelgroep
Maar hoe vind je de juiste strategie die binnen jouw doelgroep past? Hoewel het aanbod in vacatures exponentieel stijgt, daalt het aantal Nederlanders die op zoek zijn naar een baan. Hoe zorg je ervoor dat jouw vacature opvalt? Door middel van deze blog helpen we je verder met de juiste recruitment marketing strategie.
De recruitment marketing funnel in 4 stappen
Misschien heb je al eens van het ‘See Think Do Care model’ gehoord. Dit is een marketing funnel die is ontwikkeld door Avinash Kaushik, werkzaam bij Google als Digital Marketing Evangelist. Het in beeld brengen van deze funnel noem je customer journey mapping, oftewel, de reis die de klant aflegt vanaf het eerste moment van interesse in een product of dienst, tot aan na de aankoop ervan. Wist je dat dit model ook ingezet kan worden voor een recruitment marketing strategie?
Met deze strategie zorg je ervoor dat je nieuwe potentiële werknemers op het juiste moment de geschikte boodschap biedt. Neem bijvoorbeeld social media recruitment. Niet iedereen zit in dezelfde fase van de funnel op hetzelfde moment. De ene persoon moet jouw bedrijf nog leren kennen, terwijl de ander al overweegt om bij je te komen werken. Elke groep heeft behoefte aan een andere boodschap. Lees maar mee.
1. SEE: Ik zie, ik zie wat mijn doelgroep niet ziet
Je wilt zo snel mogelijk aan de slag met een nieuwe wervingscampagne, want je bent op zoek naar de juiste matches voor jouw vacatures. Je bent enthousiast en weet welke doelgroep je wilt bereiken. Je hebt je doelgroep targeting ingesteld en bent er klaar voor. Toch gaan we niet direct de vacature tonen aan jouw potentiële medewerkers. Wat laat je dan zien? In de SEE fase richt je je tot potentiële werknemers die jouw bedrijf nog niet kennen. In de SEE fase maak je dus duidelijk wie je bent en waar je als bedrijf voor staat.
Het verhaal van je organisatie staat hierbij centraal. Het primaire doel hiervan is om de doelgroep te inspireren. Social media is hier een toegankelijk medium voor en video een van de krachtigste tools. Op deze manier maakt de doelgroep kennis met je bedrijf, en werk je tegelijkertijd aan naamsbekendheid en merkvertrouwen. Doordat je kan zien wie je video heeft bekeken en wie er heeft doorgeklikt, ontdek je automatisch wie interesse heeft. Deze groep gaat door naar de volgende fase. Remarketing noemen we dat.
2. THINK: Trek de aandacht met jouw recruitment video
De doelgroep weet nu van het bestaan van jouw bedrijf en bevindt zich in de volgende fase van het proces. Momenteel is de potentiële werknemer gerichter op zoek en er is al interesse getoond in je bedrijf. Tijd om ervoor te zorgen dat ze ook een carrière bij jouw bedrijf overwegen. ‘Make them THINK about it.’ Een goede recruitment marketing video past hier perfect bij. Vertel wat jouw bedrijf uniek maakt, en geef duidelijk antwoord op de vraag: ‘Waarom zou ik bij dit bedrijf gaan werken?’
Social media is hier wederom een uitstekend medium voor. Houdt in gedachte dat we nog niet bij de DO fase zitten, wat betekent dat we de daadwerkelijke vacature nog even achterwege laten. Een aantal bedrijven hebben deze fase uitstekend uitgewerkt. Onderstaand hebben we twee voorbeelden uitgezocht die vrijwel zeker een lach op je gezicht toveren. Hierna is het tijd voor de laatste twee fases.
3. DO: Tijd voor actie, tijd voor online werving
Inmiddels heeft de doelgroep een goed beeld van jouw bedrijf en tevens reden om bij je te komen werken. Je hebt gezien dat ze in beide fases interesse hebben getoond door je video te bekijken of door te klikken naar je website. Dat betekent dat ze zijn beland in een van de laatste fases van de recruitment marketing funnel. Tijd voor actie dus. Het moment is aangebroken om de vacature daadwerkelijke te gaan aanbieden aan de potentiële werknemers die interesse hebben getoond in de vorige fases. Degenen die geen interesse hebben getoond zijn afgevallen. Zo gaat jouw budget en tijd uit naar vacatures die de juiste doelgroep bereiken. Zo weet je ook dat als ze solliciteren, deze leads ook een hogere kwaliteit hebben en je eerder jouw match zal vinden voor jouw vacature.
Denk in deze fase aan recruitment marketing via LinkedIn of Google Ads, maar ook door middel van andere social media kanalen, afhankelijk van waar je doelgroep actief is.
4. CARE: Optimaal gebruik maken van online data
Doordat je online marketing hebt betrokken bij het recruitmentproces, ben je in het bezit van iets waardevols - namelijk data. Met deze data kan je niet alleen tijdens je huidige proces optimaliseren, maar ook voor nieuwe campagnes ben je in het bezit van kennis. Wat werkt er wel en wat werkt er niet.
Daarnaast is de doelgroep die het uiteindelijk niet is geworden omdat ze niet bij de functie pasten of die uiteindelijk zelf zijn afgehaakt nog steeds erg waardevol. Daar komt de CARE fase bij kijken. Door alleen al Job Alerts te versturen aan je complete e-mailbestand bereik je al die personen die ooit interesse toonden in jouw bedrijf. Zo hoef je niet telkens nieuwe sollicitanten te zoeken, maar vis je uit de vijver sollicitanten die ooit al interesse hebben gehad.
Dit is de essentie van wat we bij Walt Wonder Schmidt belangrijk vinden. Waarom? Met de informatie uit de verzamelde data kan je je namelijk in elke fase blijven optimaliseren. Je bespaart tijd en geld aan campagnes, omdat je weet wat wel en niet werkt. Doelgericht te werk gaan en resultaat behalen. De recruitment marketing funnel hebben we onder andere toegepast bij onze klant The New Crew. We maakten hierbij in de eerste twee fases gebruik van video campagnes, en met groot succes. Uiteindelijk resulteerde het in +/- 200 sollicitanten per maand, waarbij de teller nog steeds oploopt.
Dit zijn de 5 voordelen van een effectieve recruitment marketing strategie
1. Je verhoogt het engagement met je doelgroep, je potentiële werknemers.
2. De effectiviteit van je advertenties zijn hoger.
3. Je kan je budget zorgvuldig uitgeven.
4. Alles kan gemeten worden met de data die je verzamelt.
5. Je legt een basis voor toekomstige potentiële werknemers.
Wij helpen je graag verder
Wil je meer weten over deze methode of wil je weten hoe je hier invulling aan kan geven? Aarzel dan niet en neem contact met ons op. We denken graag met je mee hoe jij deze fases het beste kan inzetten en hoe een inspirerende wervingsvideo er voor jouw bedrijf uit zou kunnen zien. Dan brengen we samen jouw recruitment marketing strategie naar een hoger niveau!