Wat is recruitment marketing precies en hoe werkt het?

Recruitment marketing: zo word je een magneet voor het aantrekken van personeel

Je hebt dringend nieuwe werknemers of collega’s nodig. Maar goed personeel vinden? Dat is zo eenvoudig nog niet. Je plaatst misschien een vacature op je website en een post op LinkedIn, maar zonder professionele marketingstrategie komt daar maar weinig response op. Recruitment marketing is onmisbaar anno 2022! Hoe zorgen online campagnes wél voor een succesvol recruitment proces? Dat leggen we je graag uit.

De tijd dat sollicitanten voor je in de rij stonden, is helaas voorbij. En dat is niet zo gek, want er zijn op dit moment meer banen dan beschikbare mensen. Recruitment wordt daardoor steeds meer een marketingvak. Iets wat je maar beter aan professionals kunt overlaten.

Wat is recruitment marketing precies?

Marketing wordt vrijwel altijd ingezet om meer producten of diensten te verkopen. Recruitment marketing werkt op dezelfde manier, maar heeft als doel om meer sollicitaties binnen te halen. Wist je dat maar 2 tot 5% van de Nederlandse beroepsbevolking zelf actief op zoek is naar een nieuwe baan? Met recruitment marketing bereik je ook de 70% niet zichtbaar zoekende groep en de 15% die eigenlijk helemaal niet openstaat voor een nieuwe baan. Bij elkaar bijna 100% dus!

Ijzersterke recruitment strategie

Maar hoe doe je dat dan, nieuw personeel aantrekken? En dan ook nog geschikt personeel? Door een steengoede recruitment strategie te ontwikkelen. Bij Walt Wonder Schmidt beginnen we altijd met het in kaart brengen van jouw ideale werknemers (de doelgroep). Wie zijn ze? Wat doen ze nu? Wat houdt ze bezig? Waar zijn ze (online) te vinden? Wanneer voelen ze zich aangesproken? En wat kan ze over de streep trekken om bij jullie te komen werken? 

Recruitment marketing funnel

Daarnaast maken we gebruik van het See, Think, Do, Care-model: de customer journey van je doelgroep. De verschillende fases worden gebruikt als leidraad voor het soort content dat we maken, die precies past bij de fase waarin jouw potentiële werknemer zich bevindt. Er zijn vier fases:

1. See: bekendheid

We maken de grootst denkbare doelgroep bekend met jouw bedrijf. Dat doen we bijvoorbeeld met blogs, video’s, social posts en ads waarin we het verhaal van jouw organisatie vertellen. Gericht op naamsbekendheid en merkvertrouwen. Denk hierbij aan een brandmovie of blogs. 

2. Think: overweging

Er is een doelgroep met interesse ontstaan die we in deze fase laten zien wat jouw organisatie zo uniek maakt, bijvoorbeeld met behulp van een video. Dit wordt ook wel retargeting campagne genoemd.

3. Do: solliciteren

Nu kunnen we de groep die daadwerkelijk de intentie heeft om te solliciteren aanspreken. Tijd om de vacature(s) op de juiste manier te communiceren en mensen te overtuigen om te reageren.

4. Care: loyaliteit

Dit zijn je daadwerkelijke sollicitanten, die je natuurlijk met zorg selecteert, uitnodigt en (indien geschikt) aan je bedrijf wil verbinden.

Door een recruitment marketing funnel te gebruiken, hebben kandidaten een veel beter beeld van jouw organisatie voordat ze de vacature zien en solliciteren. Op die manier ontvang je bijna alleen sollicitaties van mensen die zich aangesproken voelen en zich identificeren met jouw kernwaarden. Ze willen écht onderdeel uitmaken van jouw bedrijf.

Hoe pak je het aan?

Laat dat maar aan ons over. Wij maken onder andere video’s, blogs, websites, landingspagina’s, interviews en social media posts. Deze zetten we vervolgens op Jobboards, Google Ads en/of social advertising in. Wat we inzetten, hoe vaak en hoeveel, verschilt per bedrijf en per wervingscampagne. Onze recruitment marketing strategie is namelijk altijd maatwerk.

Social media recruitment

Eén ding is zeker: social media zijn altijd onderdeel van onze marketing recruitment strategieën. Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Pinterest, Tiktok, YouTube, Spotify, Snapchat; ze zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving. Elk social kanaal heeft zo zijn eigen voor- en nadelen. En elke doelgroep is weer actief op een ander social medium. Een goede combinatie van social kanalen is essentieel om jouw doelstellingen uiteindelijk te behalen.

Vindbaar voor zoekmachines

Om geïnteresseerden bij jouw bedrijf en vacature(s) terecht te laten komen, maken we gebruik van SEO en SEA. SEO is het optimaliseren van jouw website en eventuele landingspagina, zodat je op de eerste pagina van Google terecht komt als mensen naar een soortgelijke baan op zoek zijn. Met SEA doen we daar nog een schepje bovenop; hiermee adverteren we jouw vacature op Google binnen de locatie en afstand waar jouw personeel vandaan mag komen, uiteraard inclusief relevante zoektermen.

Online recruitment meten = weten

Hoeveel mensen je advertentie in een krant of tijdschrift zien, kun je natuurlijk nooit precies weten. Online – o.a. door Google Analytics en Social Media Business Managers – wordt wél alles gemeten. Loopt er een bepaalde advertentie beter dan een andere? Dan gaat je budget naar de goedlopende advertentie. Heeft het ene kanaal meer succes dan het andere? Dan passen we de wervingscampagne daarop aan. We sturen de recruitment marketing strategie eigenlijk continu bij voor het beste resultaat tegen zo laag mogelijk kosten.

Wanneer zet je een wervingscampagne in?

Heel simpel: als je op zoek bent naar één of meerdere personeelsleden. Wist je dat het gemiddelde verloop bij bedrijven in Nederland zo’n 10% per jaar is? Heb je bijvoorbeeld 50 medewerkers in dienst, dan is het natuurlijke verloop op jaarbasis dus gemiddeld al 5 fte. Recruitment marketing kan in dat geval héél interessant zijn voor jouw onderneming.

Deze wervingscampagnes gingen je voor

We zeggen natuurlijk niet zomaar dat online werving belangrijk is om nieuw personeel aan te trekken. Deze twee cases bewijzen het:

- PABO

De inschrijvingen voor de PABO-opleiding van Inholland in Rotterdam liepen terug. Daarom schoten én deelden we filmische beelden van inspirerende rolmodellen. Met indrukwekkend resultaat.

- Enexis

Netbeheerder Enexis was op zoek naar kwalitatief personeel. Om goede leads binnen te krijgen bedachten we een regionale campagne, om 100 nieuwe collega’s binnen te halen. Kijk zelf maar of dat is gelukt.

Ook op zoek naar een ijzersterke wervingscampagne?

Ben jij ondernemer, HR-manager of Marketing Manager en ben je op zoek naar nieuwe werknemers of collega’s? Wij zijn Walt Wonder Schmidt; een data driven storytelling Agency. Één van onze specialiteiten is recruitment marketing en wij helpen je graag verder. Neem direct contact met ons op.

 

Wil je eerst meer weten over recruitment marketing of ben je benieuwd wat Walt Wonder Schmidt op dit gebied voor jou kan betekenen? Neem dan contact op met Martijn Hinrichs via 06-24503938 of mail naar martijn@waltwonderschmidt.nl