Wad Wonder Schip
Koers bepalen
Afgelopen weekend gingen we met het team van WWS zeilen op de Waddenzee. Een goede teambuilding.
Wat hebben we genoten en gelachen tijdens het zeilen op het Josina Elisabeth zeilschip. We hebben onze
collega’s weer op een andere manier leren kennen. Van ontspannen gezichten, naar oren vol met zeezout,
tot aan kleine ogen. Het hoort er allemaal bij.
Mooie sport, dat zeilen; het idee kwam van onze collega Martijn. Bij zeilen bepaalt de wind welke actie je moet ondernemen. Het is belangrijk om te weten uit welke hoek de wind waait, zodat je weet welke kant je de boeg op moet laten wijzen om de wind in de zeilen te houden. Maar de wind bepaalt jouw koers niet. Die bepaal jij. Dat betekent dat je niet met alle winden mee moet waaien ;).
Alles reilt en zeilt
Een ervaren schipper en zijn maat, voerden ons van Harlingen naar Terschelling. Ze hielden het hele weekend een oogje in het zeil en zorgden ervoor dat wij geen water hoefden te happen of van onze koers raakten. Ondertussen konden onze creatieven los met mooie foto’s en videos.
Halverwege de tour liet de schipper het schip bewust vastlopen op een zandbank - droogvallen op de Wadden - waardoor je een wandeling kon maken over de zeebodem. Of je kan er natuurlijk ook op barbecuen, bedacht Mitchell. Waarom ook niet? Wat een ervaring!
Dan klim je weer op tijd aan boord, omdat het weer vloed wordt. Niemand die de boot mist? Dan kunnen de benen omhoog en een drankje in de hand. Of de videocamera natuurlijk, zoals bij Maartje; say cheeese.
Het zeilen leerde ons ook iets over de manier waarop we werken
Denk aan de zeilboot als een online campagne. De koers die we varen dat is jouw doelstelling. Laten we zeggen dat je meer naamsbekendheid wilt creëren, daar varen we op af. Je hebt de boot goed ingericht, je hebt je tas gepakt en je gaat op weg - je campagne is ingericht en je zet deze live. Je benen gaan omhoog en je pakt een lekker drankje… of toch niet?
Wanneer je achterover leunt, omdat je denkt dat de boot vanzelf vaart, dan krijg je snel de wind van voren. De feedback is onmiddellijk te voelen. Een rukwind en een plens water in je gezicht. Waar het zeil nog goed stond toen je weg voer, moet je de stand van de zeilen nu alweer bijsturen. Wat zou er gebeuren als je dat niet deed? Dan weten jij en ik dat je niet bij jouw bestemming aankomt. Je hebt je budget en tijd dan gestoken in een online campagne, zonder het doel te behalen. Dat wil je niet! Dus: scherp blijven en aan het roer blijven staan.
Wat vertelt de wind? De wind is jouw data. De data vertelt je bijvoorbeeld dat jouw campagnevideo in de think-fase niet veel wordt bekeken, maar de doelgroep die kijkt, kijkt de video wel helemaal af. Direct bijsturen! Een andere campagnetekst of misschien moet je wel gaan voor een foto met download. Als de wind verandert, is het ook belangrijk dat je dat oppikt tijdens het zeilen en dat je daar direct op inspeelt. Afhankelijk van de koers die je wilt varen ofwel het doel dat je wilt behalen.
Dit laat zien hoe belangrijk het is bij jouw campagne scherp te blijven ook als alles strak staat en de campagne live staat. Zoals we vaak zeggen: juist dan, begint het belangrijkste werk. De data analyseren en daarop inspelen en aanscherpen; optimaliseren. Het zeil van het schip is bedoeld om de kracht van de wind te vangen en om te zetten in een voortstuwende kracht voor het schip. Ofwel je campagne goed inregelen, de data ophalen en die vervolgens inzetten om vooruit te komen en resultaat te behalen.
En weet je wat nou het fijne is?
Dat jij dat niet hoeft te doen! Je kan net als wij het afgelopen weekend dat drankje pakken en met je benen omhoog. Wij blijven net als de schipper en zijn maat voor jou aan het roer staan ;).