5 content trends voor jouw online campagne in 2023
Het jaar 2023 is begonnen! Dat betekent ook 5 gloednieuwe trends op het gebied van content voor jouw online campagne. Want een nieuw jaar betekent ook samen vooruit, innoveren en nieuwe doelstellingen bereiken. Een online campagne kan je zo inrichten dat je jouw bedrijfsdoelstellingen haalt en het een gewenst resultaat oplevert.
Daarbij is de juiste content van essentieel belang. Je bent natuurlijk niet de enige die de doelgroep wilt bereiken, dus je moet zorgen dat jij de aandacht trekt. Let's get it!
Het belang van content.
Content verandert altijd en overal, vooral omdat we in een tijd leven waarin vrijwel alle marketing digitaal gaat. Vanwege de effectiviteit van content is het een van de belangrijkste aspecten geworden op het gebied van onder andere leadgeneratie marketing, branding én campagnes!
Daarnaast geeft content je de mogelijkheid om een persoonlijk verhaal te vertellen over je bedrijf. Het is een goed middel om de doelgroep zich met jouw merk verbonden te laten voelen. Maar hoe weet je waar jouw doelgroep warm voor draait? Om antwoord te krijgen op die vraag hebben wij vijf online content trends van 2023 voor je op een rijtje gezet. Zodat jij weet hoe je van jouw online campagne een succes kan maken!
#1 - Interactieve content
Met zoveel content en zo weinig tijd wordt het steeds moeilijker om de doelgroep te bereiken, om nog maar niet te spreken over de steeds korter wordende aandachtsspanne van de gemiddelde persoon. Dat is exact de reden waarom veel bedrijven zich zullen richten tot interactieve content.
Zie deze manier van content creatie als tweerichtingsverkeer waarbij de kijker van de content actief kan deelnemen aan de inhoud in plaats van alleen het consumeren ervan. Je kan denken aan een poll, waarin je je doelgroep vraagt om hun mening. Maar ook een carrousel is een uitstekend voorbeeld van interactieve content. Daarmee neem je je doelgroep als het ware bij de hand en leid je ze door de inhoud heen. Doordat ze hiervoor zelf moeten doorklikken zijn ze meer betrokken, wat het interactief maakt.
Wanneer je de doelgroep betrekt bij de inhoud hebben ze meer plezier tijdens het kijken ervan en zal de content beter blijven hangen. Ook zorgt het ervoor dat je waardevolle inzichten kan krijgen in het gedrag van de consument, waar je op z’n beurt weer leads mee kan genereren. Daar krijg je toch energie van?
#2 - Focus op de ervaring - remarketing en customer journey
Consumenten besteden enkel en alleen aandacht aan de inhoud als het hen uitkomt. Eigenlijk best logisch. Uiteindelijk is het doel om ze te bereiken met de juiste content, op de juiste plek en op het juiste moment.
Door je bij het proces van contentcreatie te focussen op de ervaring hou je rekening met de customer journey. Niet iedere potentiële klant zit in dezelfde fase. De een kent jouw merk misschien nog niet, de ander is zich nog aan het oriënteren, terwijl weer een ander misschien al bij de aankoopbeslissing zit. Voor de verschillende fases is ook verschillende content nodig die je kan afstemmen op de doelgroep. Ben je hier succesvol in, vergroot je niet alleen de interacties op de inhoud, maar ook de betrokkenheid en loyaliteit van de klant. Hiervoor werken wij met het See-Think-Do-Care Model. Een marketingfunnel waarbij je in elke fase een ander doel hebt, dus ook andere content.
Door middel van remarketing zorg je ervoor dat je de doelgroep meeneemt in een proces in plaats van ze meteen iets te laten kopen. De content die je laat zien moet een gevoel opwekken. Start in de See-fase met een impressie van wie je bent als bedrijf middels een inspirerende video. In de Think-fase ga je meer de diepte in. Je neemt de toekomstige consument bij de hand. Denk aan video's of een caroussel die antwoord geeft op brandende vragen. Bij de Do-fase heb je ze opgewarmd, en laat je zien dat jij het antwoord hebt op hun probleem.
Wij zeggen: aanpakken!
Ga jij voor een campagne die bijdraagt aan jouw doelstellingen? Laat hier je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op.
#3 Videocontent spreiden en testen
Videocontent is in de afgelopen jaren explosief toegenomen in populariteit binnen campagne content. Dit wordt alleen nog maar belangrijker in 2023. Het is een makkelijk en pakkend om door middel van video een boodschap over te brengen. Daarnaast vraagt het ook minder concentratie en aandacht van de doelgroep, die dagelijks duizenden prikkels op hen afgevuurd krijgen. Logisch dus om videocontent te gebruiken om je marketing campagne te optimaliseren.
Binnen videocontent wisselen de trends zich constant af. Bovendien zijn er steeds meer kanalen beschikbaar waar je een campagne kan laten zien. Waar eerst alleen B2C campagnes zichtbaar waren op TikTok, doet B2B daar nu ook aan mee. Waar we dachten dat Instagram Reels lang niet zo populair zou worden als TikTok - wordt daar nu het tegendeel in bewezen. Dat geldt ook voor advertenties.
Daarom is spreiden en testen belangrijk. Het gaat erom dat je uitprobeert en de data voor zich laat spreken. Zet videocontent in op meerdere kanalen. Neem bijvoorbeeld LinkedIn. Als je besluit om een wat langere video te plaatsen, kan je onderdelen uit diezelfde video gebruiken voor kortere video's op platforms die daarom vragen, denk aan Instagram Reels of TikTok. Ook kan je een still uit de video gebruiken om te adverteren op Google Ads. Je laat de data uitwijzen welke content en welk kanaal voor jou het beste resultaat oplevert. Met andere woorden - testen, testen, testen.
Als je bijvoorbeeld ziet dat een video maar 5 seconden wordt bekeken, dan weet je dat je iets moet veranderen. Misschien gaat jouw doelgroep wel heel goed op een video van 3 minuten. Als je op die manier knopen durft door te hakken zal je aan de eindstreep als winnaar uit de bus komen.
Hartstikke leuk hoor, al die trends. Toch is het belangrijkste welke trend hoort bij de doelgroep die je wil bereiken. Voor elke doelgroep is een andere trend te vinden. Op welke kanalen is de doelgroep het meest actief? Zijn ze meer op zoek naar informatie, of is je doelgroep Gen-Z en willen ze binnen een paar seconden weten waar ze aan toe zijn? Onze trendspotters weten precies wat er bij jouw doelgroep past.
Kijk bijvoorbeeld naar onze eigen case van het Vellesan College, waarbij we door middel van een vernieuwde marketingstrategie meer dan een half miljoen mensen wisten te bereiken.
Kom maar op met dat resultaat!
#4 Het geschreven woord
Door Instagram, Instagram Reels, TikTok en Snapchat zijn we erg gehecht geraakt aan beeld, snelle en korte video's. Hierdoor zijn we het geschreven woord een beetje uit het oog verloren. Het feit dat deze videocontent platforms explosief stijgen in populairiteit betekent natuurlijk niet dat geschreven tekst onbelangrijk is. Integendeel.
Vragen die je moet stellen bij de content die je inzet voor je campagne: Welke tekst verwerk je in je video's, foto's of als begeleidende tekst in de caption? Welke titel gebruik je? Welke call to action? Dit is een cruciaal onderdeel van jouw campagne content en vooral voor het succes ervan.
Belangrijk om te onthouden is dat uiteindelijk alles draait om de lezer. Je moet je als schrijver heel bewust zijn in welke fase van het kooptraject de lezer zich bevindt. Als je je tekst daarop weet aan te passen en de juiste tone-of-voice weet te raken, heb je goud in handen.
Om een tekst zo geloofwaardig mogelijk te maken is het belangrijk dat je schrijft zoals je praat vanuit de identiteit van het bedrijf. Zo heeft de lezer het gevoel dat ze het bedrijf leren kennen. Ook bouw je vertrouwen op omdat de lezer het gevoel krijgt alsof diegene je écht leert kennen. Denk dus na over de tone of voice van je bedrijf en hou dezelfde tone of voice aan door al je communicatie.
Omdat we snel scrollen en in een paar seconde bepalen of de content die we zien de moeite waard is om te kijken, wil je een pakkende tekst toevoegen. Niet alleen in de titel en in de caption, maar in sommige gevallen ook in de campagne video, foto of carrousel. Video's worden vaak zonder geluid bekeken. Daar kan tekst ondersteunend in zijn. Bovendien kan het ervoor zorgen dat de kijker de aandacht beter vasthoud. Dan hebben we het direct over ondertiteling (hoewel ook dat belangrijk kan zijn). We hebben het over enkele woorden of zinnen die in beeld verschijnen ter ondersteuning. Dit wordt steeds populairder, omdat je het de kijker zo nog makkelijker maakt om de content sneller in zich op te nemen.
#5 Data verzamelen bij conceptontwikkeling
Het concept is de rode draad van een verhaal. Het is als het ware de kapstok. Het geeft daarmee houvast en het is duidelijk wat er wel en niet onder past, dus ook welke content.
Veel beslissingen nemen we onbewust. Soms zien we een video die ons aanspreek, maar kunnen we niet echt plaatsen waarom. Het onderbuikgevoel wat je dan krijgt komt in veel gevallen door een waterdicht concept. Een goed concept speelt namelijk in op onze emoties. Een goed concept is direct te begrijpen; het is simpel, maar ook onderscheidend.
Een pakkend concept komt voort uit een goede dosis creativiteit en marktinzicht. Naast het gebruik maken van creativiteit, is onderzoek doen minstens zo belangrijk. Het verzamelen van data wordt hierin steeds belangrijker. Online marketeers waren lang geen onderdeel bij het tot stand komen van een concept. Tegenwoordig worden ze veel meer betrokken doordat ze belangrijke data aanleveren die de creatieve meeneemt in het maakproces. Wat kunnen we leren over de doelgroep en het gedrag aan de hand van de beschikbare data?
Kan je je de drie toverwoorden nog herinneren? Testen, testen, testen! Door dit te blijven doen krijgen we steeds meer inzicht en toegang tot wat er speelt bij onze doelgroep. Je hoeft geen aannames meer te doen. Als je de kennis in huis hebt om data af te lezen kun je de verbinding steeds meer opzoeken met je doelgroep. Dit helpt met de basis van je campagne, het concept, de rode draad van het verhaal.
En nu... Lets get it!