Waarom is storytelling binnen marketing een must-have?
Storytelling binnen marketing; een trend of duurzaam?
Het gebruik maken van storytelling in marketing campagnes neemt explosief in populariteit toe. Maar waarom is dit?Mensen houden nou eenmaal van het luisteren en het vertellen van verhalen. Dit gebeurt al sinds het begin van de mensheid. Goede verhalen brengen emoties bij ons naar boven. We laten ons erdoor overtuigen en raken.
En dat is precies wat je wil bereiken in je marketingstrategie. De klant moet geraakt worden door het verhaal van je bedrijf. Op deze manier vertrouwen opbouwen is een van de meest krachtige manieren van klantenbinding. Redenen genoeg dus om storytelling binnen jouw marketingstrategie te verwerken. In dit blog gaan we dieper in op de kracht van storytelling, en waarom het van cruciaal belang is voor zowel branding als de marketingstrategie van jouw bedrijf.
Ondanks dat veel bedrijven al gebruik maken van storytelling binnen hun marketing, bestaat er nog steeds veel verwarring over wat het inhoudt en wat het voor je kan betekenen. Deze verwarring zullen we door middel van dit blog voor eens en voor altijd de wereld uit helpen.
Wanneer je storytelling inzet gebruik je verhalende elementen om jouw merk, product of dienst te binden aan klanten. De focus hierbij ligt op de waarden waar je als bedrijf voor staat. Dit onderscheidt je van de concurrentie. Het is de drijvende kracht achter alles.
In dit blog laten we ook voorbeelden zien van storytelling binnen marketingcampagnes.
Maak de verbinding met jouw doelgroep
Vandaag de dag is de concurrentie groot. Strijden om de aandacht van jouw doelgroep is lastiger dan ooit. Daarnaast heeft de consument veel meer controle over het aankooptraject, net als werknemers die nu de meeste controle hebben op de arbeidsmarkt. De keuzes die jouw doelgroep maakt, zoals een aankoop of de keuze van een baan, zijn ook iets sociaals geworden en op vertrouwen gebaseerd. Transparantie en authenticiteit zijn daarom belangrijk.
De beste manier om jouw doelgroep aan je te binden is niet door het pushen van je product, dienst of vacature. De truc hierbij is om te focussen op waarom jouw bedrijf in de eerste instantie bestaat. Wanneer je dit verhaal op een goede manier kan uitdragen, betrek je de doelgroep die dezelfde waarden delen.
En als je doelgroep dezelfde waarde deelt als die je uitdraagt is de kans veel groter dat ze voor jouw bedrijf kiezen. Het verhaal groeit ineen met je bedrijfsstrategie. Dit kan door middel van posts op sociale media, via geschreven tekst, advertenties en video’s. Maar ook voor bijvoorbeeld wervingscampagnes voor het zoeken naar nieuw personeel en brandvideo's voor meer naamsbekendheid - kortom, wat je doel ook is.
Een goed voorbeeld is de onderstaande video over het ontstaan van Lego. Hoe is Lego ontstaan? Een heel goed voorbeeld van storytelling.
Ondanks dit mooie voorbeeld waarbij alle emoties voorbij komen, is een video van 15 minuten tegenwoordig een uitzondering op de regel. Er is voornamelijk veel behoefte aan korte videos, van onder een minuut tot max 1,5 minuut. Dat betekent dat je de storyline en de verschillende emoties in een kort tijdsbestek aan bod moet laten komen. Ons team van creatie weet als geen ander hoe ze dit met jouw boodschap kunnen doen om jouw gewenste resultaat te behalen. Onze makers weten dit om te zetten naar inspirerende en pakkende beelden, en onze online marketeers zorgen ervoor dat jouw boodschap de juiste doelgroep bereikt. Benieuwd? Hier vind je onze diensten.
Aankoop als verlengstuk van identiteit
Anno 2022 baseren consumenten of werknemers hun keuze voor een aankoop, dienst of baan allang niet meer alleen op hetgeen dat je aanbiedt. Ze zien de aankopen die ze doen als een verlengstuk van hun identiteit.
Voor marketeers betekent dit dat het bij de promotie van een product, dienst of vacature niet meer gaat over ‘slechts het exclusieve of de voordelen ervan.’ Als je succesvol wilt zijn in je marketing campagne moet je verder gaan dan dat.
Merkwaarden uitdragen door middel van storytelling
En met verder gaan bedoelen we ‘wie je bent en wat je doet voor anderen.’ Dit geeft de klant een reden om contact te maken met je merk. Je wil ervoor zorgen dat hetgeen wat je aanbiedt van toegevoegde waarde is in het leven van jouw doelgroep. Ze moeten het gevoel krijgen alsof je meer wil dan alleen iets verkopen om winst te maken.
Je moet in staat zijn om een eigen wereld te creëren waar de klant deel van gaat uitmaken. Het gaat er overigens niet om dat je hetzelfde verhaal steeds opnieuw vertelt. Het gaat erom dat je leert te luisteren, en hierop anticipeert. Je vertelt, luistert, reflecteert en vertelt het nog eens tot het moment dat de campagne het gewenste effect geeft.
Bedrijven die zich op basis van de bovenstaande waarden succesvol weten te richten op de consument zijn uiteindelijk degenen die hier op de lange termijn de meeste winst op behalen.
Een methode hiervoor is het Public Narrative Model, ontwikkeld door Marshall Ganz:
- Het verhaal van je bedrijf
Wat is de identiteit van je bedrijf en wat is de uitdaging waar je mee bent geconfronteerd? Als je dit naar voren kan brengen, met daarbij hoe je met deze uitdaging bent omgegaan, is dat een mooie eerste stap.
- Ons verhaal
Vervolgens is het van belang dat je je gemeenschappelijke doel en visie laat overkoepelen met die van je doelgroep. Het probleem zal tenslotte samen opgelost worden.
- Het verhaal van nu
Nu komt het belangrijkste gedeelte. Het probleem wat er geschetst is en waar de klant zich mee identificeert kan opgelost worden. Samen sla je de handen ineen om tot een oplossing te komen voor het urgente probleem.
Storytelling in online marketingcampagne voor docentenwerving
Hieronder zie je een voorbeeld van een fotografie campagne. Deze werd ingezet bij een wervingscampagne voor onze klant Porteum om nieuwe docenten te werven. Deze campagne straalt de waarden en identiteit van Porteum uit, zonder deze letterlijk op te sommen. De beelden laten authenticiteit zien, namelijk de docenten zoals ze zijn. Met hun eigen quotes laten ze zien welke verschillen je daadwerkelijk kan maken als docent. De campagne: maak samen het verschil bij Porteum. De engagement bij deze campagne was enorm hoog waardoor we gemiddeld 56 sollicitanten per maand werven.
De kracht van storytelling
Storytelling is al duizenden jaren een essentieel onderdeel van alles wat ons menselijk maakt. Zelfs in het digitale tijdperk waarin we leven blijven goede verhalen ons net zo boeien als dat ze deden bij onze voorouders.
Van alle entertainment die we consumeren tot aan ervaringen of dromen die we delen met anderen - verhalen spelen een vooruitstrevende rol in ons dagelijkse bestaan. Ze helpen ons om de complexe wereld waarin we leven beter te begrijpen. De essentie hiervan is oorzaak en gevolg. De ene gebeurtenis leidt tot de ander. Op deze manier denken mensen de hele dag door in verhalen.
Een goed verhaal grijpt je bij de strot
Verhalen brengen feiten tot leven. Een goed verhaal hoor je niet alleen met je hoofd, maar ook met je hart. Als je een goed verhaal hoort heeft dit een bijzondere werking op je hersenen.
Hoe meer je geraakt wordt door een verhaal, hoe minder objectief en kritisch je ernaar kijkt. Wanneer je wordt opgezogen in een verhaal zal je dit minder snel in twijfel trekken. Je verplaatst je tijdens het horen van een goed verhaal in de verteller ervan. Dit zorgt voor emotie en empathie.
Als een bepaalde boodschap verpakt is in een verhaal onthoudt je het ook beter. Je kan de beelden bijna voor je zien. Het grijpt je bij de strot op verschillende niveau’s.Herkenbaar? Wanneer je jouw boodschap verpakt in een verhaal zal het beter worden onthouden en sneller worden gedeeld. Dit geldt ook voor online content, denk aan sociale media.
Verhalen zorgen voor een ander perspectief
Een goed verhaal heeft een metamorfosische werking op mensen. Het stelt ons in staat om de wereld op een andere manier te zien dan wanneer we het alleen ervaren. Zie het als een toegangspoort tot het begrijpen van andere denkbeelden van de wereld.
Dit is vooral belangrijk als het gaat om verbinding zoeken met elkaar. Het geeft je de kans om te leren van een ervaring van een ander. Het kan onze normen en waarden vormgeven, versterken en uitdagen.
Wanneer een verhaal ons boeit, is de kans ook groter dat we de boodschap en de betekenis opnemen, onthouden en doorvertellen, dan wanneer we dezelfde boodschap zouden aanduiden met feiten en cijfers.
De werking van een verhaal op je brein
Verhalenvertellers kunnen onze aandacht op veel verschillende manieren trekken. Naarmate de spanningsboog in een verhaal toeneemt, raak je als kijker steeds meer geïnteresseerd in het onbekende.
Gebeurt dit niet? Dan verlies je je aandacht. Tevens is het belangrijk dat je je verbonden voelt met de personages die centraal staan in het verhaal. Maar hoe bereik je dit? Dat heeft alles te maken met bepaalde hormonen die worden aangemaakt bij het zien of horen van een aansprekend verhaal.
Dopamine
Spanning en cliffhangers, het zorgt ervoor dat we naar onze favoriete shows blijven kijken. Hoe verwerken we dit in onze storytelling marketing? Schrijvers en makers van verhalen weten dat als we onszelf vragen stellen aan het einde van bijvoorbeeld een aflevering, we terug zullen komen voor antwoorden. Zorg dus dat er nieuwsgierigheid wordt gewekt.
De reden hiervoor? Door de dopamine in onze hersenen. Dit hormoon zorgt ervoor dat we ons gefocust en gemotiveerd voelen. Een gevoel van verlangen en behoefte om koste wat kost achter het einde van het verhaal te komen.
Oxytocine
Oxytocine is één van de meest krachtige hormonen van je brein. Het zorgt voor sociale binding en wordt vaak het ‘liefdeshormoon’ genoemd. Het opwekken van oxytocine bij je publiek helpt met het opbouwen van vertrouwen.
Het verbindt jou en de kijker, en helpt bij het creëren van een betere ervaring op het gebied van storytelling. De meest natuurlijke manier om dit hormoon op te wekken is door bijvoorbeeld een persoonlijke ervaring te delen terwijl je een verhaal vertelt. Denk hierbij aan het eerdere voorbeeld van onze klant case Porteum, waarbij we persoonlijke portretten met persoonlijke quotes verwerkten in de uitingen van de wervingscampagne.
Endorfine
Wie houdt er nou niet van lachen? Iemand laten lachen is een van de beste verteltechnieken. Humor op het juiste moment introduceren is een kunst en een van de meest effectieve manieren van storytelling.
Wanneer humor in een verhaal wordt geïntroduceerd roept dat automatisch empathie op. Je zorgt ervoor dat het publiek aan jouw kant komt te staan. Het bouwt sympathie op - een noodzakelijke factor in de relatie tussen het publiek en de verteller.
Cortisol en adrenaline
Een goed verhaal is natuurlijk niet alleen rozengeur en maneschijn. Er kunnen tegenslagen zijn, er gaat wat mis, je houdt je hart vast. Wat er dan vrij komt als ontvanger is cortisol en adrenaline. Deze twee hormonen kan je vergelijken met in jezelf schreeuwen.
Het publiek kan zich ongemakkelijk voelen. Het gaat in dit geval om een goede dosering. Als je dat weet te bereiken, heb je als verteller goud in handen. Denk aan het eerder genoemde video voorbeeld van Lego. Er zijn tegenslagen, je hoopt dat het nog goed komt, je wilt weten of het nog goed komt en hoe dat dan gebeurt, dus je blijft kijken.
Je kan dit ook gebruiken door in jouw verhaal het pijnpunt van je doelgroep te verwerken en daar de oplossing voor te bieden.
Cocktail van hormonen
Als de cortisol waar we het over hadden zich vermengt met oxytocine ontstaat er een bijzonder fenomeen wat ‘transport’ wordt genoemd. De aandacht en angst van de cortisol die we voelen wordt verweven met de empathie van de oxytocine. Met andere woorden - we raken verslaafd aan het verhaal.
Een perfecte cocktail van hormonen. Een goed voorbeeld waar dit naar voren komt is deze mooie reclame van McDonalds.
.
Verhalen zijn nodig in onze marketing + de juiste online strategie
Storytelling gaat over zoveel meer dan alleen kijken, lezen of luisteren. Verhalen zorgen voor verbondenheid tussen jou en de klant. Doordat je erin wordt opgezogen voel je je betrokken, en dat is precies wat je wil bereiken bij je doelgroep. Ze vertrouwen de informatie die je vertelt, waardoor de kans veel groter is dat het verhaal ook daadwerkelijk wordt gedeeld, online of offline.
Als het goed is weet jij nu ook dat storytelling binnen marketing een echte must-have is voor jouw bedrijf.
Vertel jouw verhaal
Bij Walt Wonder Schmidt geloven we in de kracht van het verhaal. Voor het juiste publiek. Op het juiste moment. Met een duidelijk doel. In onze online campagnes verwerken we audiovisuele storytelling op een manier die het beste bij jouw bedrijf past. Ons team van creatives en makers weten dit als geen ander te realiseren.
Want resultaat staat bij ons op nummer één, altijd en overal. Dat betekent dat we er ook voor zorgen dat jouw online campagne zichtbaar wordt bij de juiste doelgroep, op het juiste moment. Hier komen onze marketingspecialisten bij kijken, experts op het gebied van data en optimalisatie. Wil jij impact maken? Jouw product of merk bij de juiste doelgroep onder de aandacht brengen, vacatures laten vervullen door de juiste kandidaten, meer online aankopen genereren in jouw webshop?
'Met het juiste verhaal en de juiste online strategie behaal jij jouw doel.'