Dezelfde valkuilen bij een marathon als bij een online campagne? Zorg dat jij ze niet maakt!
Een maand geleden rende er een aantal fanatiekelingen van ons team de Dam tot Dam loop. En daar hielden ze het niet bij. Afgelopen zondag, 16 oktober liepen deze sportievelingen namelijk de marathon!
Wij zochten de meest gemaakte valkuilen op bij het lopen van een marathon en die kwamen in ons werkveld wel erg bekend voor..
Zorg dat jij deze fouten niet maakt, bij een online marketingcampagne én niet bij het hardlopen natuurlijk ;)
1. Te snel starten
2. Niet voorbereid op wat mis kan gaan
3. Op de dag zelf iets nieuws proberen
4. Geen rust pakken
5. Een feest verwachten aan de finish
1. Te snel starten. Je staat aan de start, duizenden mensen beginnen aan de marathon. Dan bestaat de kans dat je je laat meeslepen door het enthousiasme en adrenaline. ‘Vol gas’ past misschien niet helemaal bij de tactiek die je van te voren had bedacht, maar is wel wat je voelt gebeuren. Je zou hetzelfde kunnen zeggen over een online campagne. Je hebt er zin in, je hebt jouw doel voor ogen en de aanpak is van te voren afgesproken. Toch denk je aan de start: zet dat totale budget er maar op, ik wil direct resultaat zien. Wij houden onze klanten hierin tegen. Doe dat niet! Test eerst met een deel van het budget, zodat je daarna weet waar je alles op in moet zetten om op je best te finishen.
2. Voorbereiding dat is logisch, maar bereid je je ook voor op wat mis kan gaan? Kramp, batterij leeg, gelletje kwijt, regen… Heb je dan de kennis voor een alternatief plan? Ben je flexibel? Ook bij een campagne loopt het niet altijd zoals verwacht. Laat je je overvallen en krijg je stress? Of heb je de kennis en blijf je kalm om te kunnen handelen? Zorg daarom dat je jouw campagne zo inricht dat je de data goed kan aflezen. Zo weet je dat je alle kennis snel bij de hand hebt en weet waar je moet bijschaven.
Onze online marketeers kijken met hun ervaringen vrijwel nergens meer van op. Ze weten gewoon dat hetgeen wat bij de ene campagne heeft gewerkt, niet gegarandeerd bij de andere campagne ook werkt. Wat voor hen het belangrijkst is; data aflezen en op tijd optimaliseren.
3. Op de dag zelf iets nieuws proberen. Het schijnt dat veel nieuwe wedstrijdlopers de week voor de wedstrijd toch nog éven Googlen. En ja hoor, dan toch weer iets nieuws vinden wat beloofd te werken. Tips over loopritme of wat te eten van te voren. Dit blijkt verleidelijk te zijn. Renners proberen dit dan toch uit, op het moment suprême, de dag van de marathon, zonder dit eerst getest te hebben. Niet handig, want je weet niet of het jou ten goede komt.
Je kan op de dag dat je een campagne live gaat zetten ook ineens de neiging hebben om toch nog van alles te proberen. Moeten we toch niet die langere tekst gebruiken of die andere foto? Je weet simpelweg nooit 100 procent zeker of het gaat werken. Doordacht en met de beste voorbereidingen zet je de campagne live en dan laat de data je zien of het werkt of niet. Testen, testen, testen. Geen aannames, de tests wijzen het uit.
Download hier de whitepaper met 5 tips voor een succesvolle online (wervings)campagne.
4. Geen rust pakken. Adrenaline, zenuwen, twijfel, het is er allemaal voorafgaand de marathon. Toch nog een keer rennen de week van te voren? Beter van niet. Je hebt je goed voorbereid. Je hebt getest hoe jij het beste rent, wat jij het beste kan eten en wat je het liefst aandoet. Voor de marathon is het tijd voor rust. Een soort stilte voor te storm. Dan komen de vragen: Gaat het lukken? Was m’n voorbereiding echt goed genoeg?
En zo is het ook met een online campagne. Het kan spannend zijn net voor de campagne live gaat of wanneer je net live bent gegaan. Weet dat er ook een moment is om het even los te laten. Geen zorgen, wij stellen onze klanten gerust. Geef het even de tijd voor je resultaat ziet. Maar niet te lang! Bij een campagne kan je gelukkig blijven optimaliseren op korte termijn. Net zolang, totdat de resultaten binnen stromen!
Dam tot dam 2022- Walt Wonder Schmidt Marathon 2022 - Walt Wonder Schmidt
5. Een feest verwachten aan de finish. Dit is interessant, want dat is toch niet zo gek? Het blijkt dat veel marathonrenners een andere voorstelling hebben van de finish. Het voornemen te feesten bijvoorbeeld. Dan mag alles weer, dus mogen de hapjes en drankjes tevoorschijn komen. Alleen zitten ze daar na 42 km niet altijd meer op te wachten.
Of dit ook overeenkomt met het opzetten van een online campagne? Dat weten we niet, maar wij zullen zorgen dat we samen zulke mooie resultaten behalen, dat het sowieso feest is!
Hoe kan je jouw verwachtingen goed managen? Stem je doel en aanpak goed op elkaar af en hou het einddoel constant voor ogen. Laat je dus niet misleiden door mooie cijfers. Zo is het bijvoorbeeld niet alleen belangrijk dat je leads binnenkrijgt, maar ook dat het de juiste leads zijn.