Jouw bedrijf laten groeien met de Pirate Funnel
Het hebben van veel websiteverkeer, maar geen leads binnenhalen. Of een enorm mooie nieuwsbrief verstuurd, maar niemand die doorklikt op de artikelen die je erin vermeldt. Misschien herken je deze problemen en natuurlijk weet je dan dat dit de groei van jouw bedrijf tegenhoudt. Of wellicht ben je op zoek naar een tool om jouw marketing beter inzichtelijk te krijgen? Iets wat je in beide gevallen enorm kan helpen, is growth hacking. Je hebt vast wel eens van deze term gehoord. Maar wat houdt het eigenlijk in en wat zijn de voordelen? In deze blog leggen we je het uit! Ook vertellen we je alles over de Pirate Funnel en hoe je deze strategisch kan inzetten om uit te vinden wat de knelpunten zijn binnen jouw organisatie, zodat je deze kan oplossen en zo jouw bedrijf kan blijven groeien.
Growth hacking
Growth hacking is op zijn simpelst gezegd de manier waarop werknemers het bedrijf laten groeien. Denk dan dus bijvoorbeeld aan het werk van consultants, marketeers en ondernemers. Het is een relatief nieuwe tak binnen ondernemingen en je experimenteert hierbij door een combinatie te maken van marketing, data en techniek. Een van de grootste verschillen met marketing zelf is het feit dat growth hackers echt de volledige funnel benutten. Zo’n funnel staat voor het volledige proces wat een klant doorloopt voordat ze bij jullie een product of service aanschaffen.
De Pirate Funnel
Er bestaan verschillende varianten voor een funnel, maar growth hackers maken het liefst gebruik van de Pirate Funnel. Deze methode geeft je de kans om te zien wat het beste werkt voor jouw bedrijf, maar geeft dus ook de knelpunten voor groei aan. Dit gebeurt door de online marketing te verdelen in zes verschillende lagen: awareness, acquisition, activation, revenue, retention en referral. Het grootste voordeel van de Pirate Funnel is dat je alleen tijd besteedt aan de meest waardevolle kanalen, waardoor je ROI automatisch omhoog zal gaan. Door de experimenten en kanalen goed bij te houden, kun je continu je winst vergroten.
‘AAARRR’ piraten!
Die AAARRR is een acroniem dat staat voor de fases awareness, acquisition, activation, revenue, retention en referral. Voordat je begint met het invullen van de funnel, is het belangrijk om te weten waar elke laag precies voor staat. Daarbij start je met het noteren van alle stappen die mensen doorlopen bij jullie bedrijf, zoals het aanmelden voor een nieuwsbrief, product toevoegen aan het winkelmandje of een social media pagina bekijken. Natuurlijk zal dit per bedrijf verschillen, maar verder is de AAARRR normaal gesproken in te vullen op onderstaande manier.
1. Awareness
Deze eerste laag in de funnel gaat over het totale aantal mensen die je bereikt met al jouw verschillende marketing acties. Denk dus aan volgers op je social media kanalen, maar ook aan ontvangers van de nieuwsbrief of mensen die je Google Ad campagne voorbij zien komen.
2. Acquisition
De mensen die vervolgens dan op je website terecht komen, horen in deze categorie. Tel dus al je website bezoekers bij elkaar op en je acquisition is berekend.
3. Activation
Deze stap in de funnel focust op het aantal mensen dat de belangrijke eerste actie ondernemen. Denk hierbij aan het invullen van een contactformulier, inschrijving voor jullie nieuwsbrief of jullie opbellen.
4. Revenue
Revenue gaat om de mensen die echt een product of service bij jullie afnemen, dus wie daadwerkelijk wat opbrengt.
5. Retention
De mensen die daarna dan opnieuw een aankoop doen, vallen onder retention. Sommige bedrijven draaien trouwens retention en revenue om, omdat dit beter past bij hun business model. Kijk dus goed wat voor jouw klanten het meest logisch is!
6. Referral
Tot slot kijk je naar hoeveel mensen jouw bedrijf aanraden aan anderen. Denk hierbij aan reviews op Google, maar bijvoorbeeld ook aan het delen van positieve ervaringen op social media.
En dan?
Na het definiëren en invullen van de stappen voor jouw bedrijf, kan je beginnen met het toevoegen van getallen aan de verschillende fases. Gebruik hierbij bijvoorbeeld tools van Google Analytics of social media ads. Daarna is het een kwestie van vergelijken door het berekenen van het percentage wat steeds doorstroomt naar de volgende fase in de funnel. Dus deel bijvoorbeeld het getal van acquisition door awareness, activation door acquisition, etc. Bekijk vervolgens welke percentages dan het laagst uitvallen, dus de minste ROI (Return On Investment) opleveren. Dit zijn dan dus de knelpunten van jouw bedrijf!
Een mooi voorbeeld
Een bedrijf dat enorm goed heeft ingespeeld op de referral fase, is SRPRS.me. Dit is een reisorganisatie die enkel verrassingsreizen aanbiedt. Ze zijn bizar snel gegroeid door een van hun growth hacks, namelijk het creëren van een platform voor hun klanten. Vrienden en familie kunnen via dit platform en de site van de reiziger precies zien waar hij of zij uithangt en wat ze meemaken. Hierdoor verkrijgt SRPRS.me veel naamsbekendheid, omdat mensen hun ervaringen met de reis en organisatie zo delen. Vervolgens boekt een deel van de vrienden en kennissen zelf ook een reis bij hen.
Wil je meer weten of kan je wel wat hulp gebruiken?
Ben je op zoek naar meer inzichten in deze funnel of wil je weten hoe je de verschillende stappen het best kan optimaliseren? Aarzel niet om contact met ons op te nemen! Samen met onze growth hackers zal je door middel van de Pirate Funnel bepalen wat het beste aanpakt kan worden. Daarop gebaseerd gaan we samen aan de slag met o.a. online adverteren, conversie optimalisatie en strategisch advies.