“There isn’t anyone you couldn’t learn to love, once you heard their story.” Dit is precies waarom storytelling in dé nummer 1 toepassing is die een bedrijf echt succesvol kan maken.
Misschien herken je het wel… vanuit de organisatie krijg jij de opdracht om een video te laten maken met een duidelijk verhaal, maar je hebt zelf geen idee hoe dat moet. Binnen Walt Wonder Schmidt maken wij graag gebruik van storytelling. Hoe doe je dat dan; video en storytelling? Jouw verhaal maakt jouw merk persoonlijk, een merk waarmee jouw doelgroep zich kan identificeren. Bij storytelling vertel je niet meer over jouw product, maar je vertelt het verhaal om jouw product heen.
Het social media team van Ajax laat goed zien hoe je storytelling verwerkt in video In hun merkcommunicatie durven ze Amsterdamse Trots te tonen. De video speelt in op de beleving van het seizoen 2018 – 2019 waarin Ajax de halve finale van de Champions League bereikte, Landskampioen werd en de beker veroverde. Met deze video spreken ze een duidelijke doelgroep aan met als doel de kijker dichter bij de speler te brengen. Een perfect voorbeeld van storytelling!
We onthouden slechts 20% van wat we lezen, terwijl we 80% onthouden als we visuele content zien
Waar kun je rekening mee houden voor de story van jouw brand? Een handleiding of even 1,2,3 de regels van het storytelling opnoemen, kan helaas niet. Storytelling heeft namelijk alleen richtlijnen, en geen vaste regeltjes om te volgen.
Vertel jouw verhaal in lagen, creëer niet 1 lineair verhaal. Kies een focuspunt dat jij het belangrijkste vindt; dit kan je laten terugkomen in bijvoorbeeld een personage in jouw verhaal. De feiten en cijfers voeg je op een subtiele manier toe.
Breng de informatie die je wilt delen in hapklare brokjes. Iedereen scant het internet, maar artikelen echt lezen… ho maar, dat is niet meer van deze tijd. (Top, je bent er nog!) Vertel geen lange verhalen maar korte stukjes. Het liefst met of zelfs alleen in de vorm van plaatjes; bijvoorbeeld infographics. Begeleid jouw lezer, anders raken ze binnen no time hopeloos verdwaald en ben je ze kwijt.
Een hele bekende en ook hele belangrijke. Volgens research van LookBookHQ ontvangen persberichten met multimedia 77% meer respons dan die zonder. Dus laat alles zien, gebruik illustraties, foto’s en video’s om de aandacht vast te houden.
Gebruik jouw eigen ervaring, jouw eigen kennis. Of dat nou op het vakgebied is waarin je werkzaam bent, of bijvoorbeeld jouw persoonlijke leven; iets wat je hebt meegemaakt of juist wilt beleven!
Geef jouw verhaal menselijke elementen. Eén of meerdere personages in het verhaal die iets beleven, maakt het publiek betrokken. Ze raken nieuwsgierig naar de rest van het verhaal.
Maak het nog een stukje persoonlijker door jouw eigen gevoel, problemen, en fouten te delen. Een bedrijf dat hoog van de toren blaast en alles kan, daar voelt niemand zich prettig bij. Je wilt laten zien dat jij ook mens bent, dat er echte mensen in dit bedrijf zitten en hard werken om de klus te klaren.
Probeer de klant het middelpunt van het verhaal te maken, oftewel de held van het verhaal. Denk bijvoorbeeld aan de verhaalmethode: A hero’s journey.
Je vertelt wat een klant meemaakt, waar hij tegenaan loopt. Voel mee met hun worstelingen en geef ze het gevoel dat je naast ze staat bij het oplossen van het probleem. Je gaat er samen tegenaan.
Maak jouw verhaal interactief, en laat de doelgroep met je meedenken. Laat ze hun eigen verhaal toevoegen, relevant aan jouw product, merk of dienst. Hiervoor is social media de uitgelezen tool.
Deze is moeilijk na alle info over storytelling: eindig NIET in het moraal van het verhaal. Houdt het juist open voor interpretatie. Je wilt dat het publiek echt nadenkt over jouw story en zelf conclusies kan trekken.
Blijf spreken in een taal die voor jou en jouw doelgroep natuurlijk is. Ga niet ineens heel formeel praten; tegenwoordig spreken veel merken hun klant aan met ‘je’ in plaats van ‘u’. Als je het verhaal schrijft of laat zien op een manier dat jij het ook face-to-face zou vertellen, voelt het authentiek.
Je ziet het al; er zijn veel richtlijnen, maar je hoeft ze dus echt niet allemaal te volgen. Storytelling is een journey op zich. Geef het tijd en denk goed na over wie je bent als bedrijf en welk verhaal daar bij past.